Архів номерів

2018 21 22 23      
2017 15 16 17 18 19 20
2016 9 10 11 12 13 14
2015 3 4 5 6 7 8
2014 1 2        

Пошук

 

банер 1

 

unnamed

 

images

 

banner c111

 

Попадинець О.В. Олігополізація як глобальна тенденція інформаційної економічної системи

АННОТАЦІЯ
Актуальність дослідження обумовлена погрозливими тенденціями посилення ролі олігополій у вітчизняній та світовій економіці. У статті розглянуто об’єктивні причини олігополізації інформаційної економіки, що обумовлено трансформацією традиційних економічних законів та принципів. Інформаційна економіка розглядається як нове середовище взаємодії фірм, якому властиво масове використання ІКТ для опосередкування різних соціально-економічних взаємодій, зміна структури виробничих сил у бік зростання частки нематеріальних чинників, олігополізація високотехнологічних секторів економіки. Останнє відбувається через трансформацію базових економічних законів (позитивний ефект масштабу, прямий і непрямий мережевий ефект, різке скорочення ЖЦТ, закони Мура, Гілдера і Меткалфа) і втратою невеликими виробниками конкурентоспроможності через необхідність високих виробничих витрат та потребу у залученні критичної маси споживачів.

Ключові слова: олігополія, транснаціональна корпорація, інформаційна економіка, мережа, мережеві пастки, ефект масштабу.

АННОТАЦИЯ
Актуальность исследования обусловлена угрожающими тенденциями усиления роли олигополий в отечественной и мировой экономике. В статье рассмотрены объективные причины олигополизации информационной экономики, что обусловлено трансформацией традиционных экономических законов и принципов. Информационная экономика рассматривается как новая среда взаимодействия фирм, которой свойственно массовое использование ИКТ для осуществления различных социально-экономических взаимодействий, изменение структуры производственных сил в сторону роста доли нематериальных факторов, олигополизация высокотехнологичных секторов экономики. Последнее происходит вследствие трансформации базовых экономических законов (положительный эффект масштаба, прямой и косвенный сетевой эффект, резкое сокращение ЖЦТ, законы Мура, Гилдера и Меткалфа) и потери мелкими производителями конкурентоспособности из-за необходимости высоких производственных затрат и потребности в привлечении критической массы потребителей.

Ключевые слова: олигополия, транснациональная корпорация, информационная экономика, сетевые ловушки, эффект масштаба.

ANNOTATION
In the global and domestic economy appears a big threat to the competitive environment. In the last decades has increased the emergence of oligopolies it is a global trend information economic system. This is especially the case in high-tech industries. These industries operate on the principles of information Economics. The article considers the objective causes of oligopolies information economy. The author considers as the cause of this transformation of the traditional economic laws and principles in information Economics don't work. Itself information economy is a new environment for the firms, which is characterized by the massive use of information and communication technologies for various socio-economic interactions. It changes the structure of production forces, namely the increased share of intangible factors and decreases the value material factors. Oligopolies in high-tech sectors of the economy associated with the changes of basic economic laws. It comes to a continuous positive scale effect, direct and indirect network effects, reducing sharp's, the laws of Moore, Metcalfe and Guilder) and the loss of small manufacturers competitiveness due to high production costs and the need to attract a critical mass of consumers. Only the achievement of a significant number of buyers provides the seller ( company) has sufficient revenues that cover the high pre-production costs. These costs have the status of permanent. When variable costs and marginal costs are insignificant in value. Small manufacturers have to achieve a critical mass of consumers to bond together. large firms often use a network of traps when transport the consumer to another provider is associated with high costs.

Keywords: oligopoly, multinational corporations, information Economics, network traps, the economies of scale.

Завантажити статтю (pdf)