Пошук
Бугай Т.В. Бюджетний процес в Україні: теоретичний аспект
АНОТАЦІЯ
У статті проаналізовано чинне законодавство та теоретичні підходи представників фінансово-правової науки щодо тлумачення поняття бюджетного процесу. На основі проведеного аналізу встановлено, що наукові дефініції характеризуються певною неоднозначністю змістовного наповнення поняття бюджетного процесу. З метою уникнення змістовної неоднозначності дано авторське визначення бюджетного процесу, під яким варто розуміти регламентовану нормами права та бюджетним законодавством діяльність органів державної влади, органів місцевого самоврядування та інших його учасників, спрямована на узгодження інтересів усіх соціально-політичних і економічних груп щодо планування та використання державних фінансових ресурсів, яка реалізується шляхом складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання, контролю за дотриманням бюджетного законодавства на кожній стадії даного процесу, а також оцінки ефективності та результативності використання бюджетних коштів. Обґрунтовано, що організаційну та структурну побудову бюджетного процесу доцільно розглядати у трьохвекторній площині, що проявляється через взаємозв’язок ієрархічного, процедурного та інституційного векторів організації бюджетних відносин.
Ключові слова: бюджет, бюджетний процес, контроль, планування, проект бюджету, стадія.
АННОТАЦИЯ
В статье проанализированы действующее законодательство и теоретические подходы представителей финансово-правовой науки о толковании понятия бюджетного процесса. На основе проведенного анализа установлено, что научные дефиниции характеризуются определенной неоднозначностью содержательного наполнения понятия бюджетного процесса. Во избежание содержательной неоднозначности дано авторское определение бюджетного процесса, под которым следует понимать регламентированную нормами права и бюджетным законодательством деятельность органов государственной власти, органов местного самоуправления и других участников бюджетного процесса, направленная на согласование интересов всех социально-политических и экономических групп по планированию и использованию государственных финансовых ресурсов, которая реализуется путем составления, рассмотрения, утверждения, исполнения бюджетов, отчетности об их выполнении, контроля за соблюдением бюджетного законодательства на каждой стадии данного процесса, а также оценки эффективности и результативности использования бюджетных средств. Обосновано, что организационное и структурное построение бюджетного процесса целесообразно рассматривать в трехвекторной плоскости, которая проявляется путем взаимосвязи иерархического, процедурного и институционального векторов организации бюджетных отношений.
Ключевые слова: бюджет, бюджетный процесс, контроль, планирование, проект бюджета, стадия.
ANNOTATION
The article analyzes existing legislation and theoretical approaches representatives of financial and legal science of interpretation of the budget process. Based on the analysis found that the scientific definition characterized by a certain ambiguity content of the concept of the budget process. In order to avoid substantial ambiguity given the author’s definition of the budget process by which should be understood regulated by law and budget legislation activities of public authorities, local governments and other participants in the budget process, aimed at reconciling the interests of all socio-political and economic groups to plan and use public financial resources, which is implemented by drafting, review, approval, execution of budgets, reporting on their implementation, monitoring compliance with budget legislation at each stage of the process, as well as assessing the effectiveness and efficiency of budget funds. Proved that organizational and structural construction budget process should be considered in trohvektorniy plane manifest through hierarchical relationship, procedural and institutional vectors organization of intergovernmental relations.
Keywords: budget, budgeting, monitoring, planning, project budget, stage.