Архів номерів

2018 21 22 23      
2017 15 16 17 18 19 20
2016 9 10 11 12 13 14
2015 3 4 5 6 7 8
2014 1 2        

Пошук

 

банер 1

 

unnamed

 

images

 

banner c111

 

Melnikov S.V. The asymmetry effects in a spatial oligopoly model

АNNOTATION
This paper generalizes model of the spatial duopoly [1] to analyze the effects of asymmetry. The location asymmetry of the firms and the asymmetry of the markets sizes are considered. The competition game consists of two stages. In the first stage, the firms simultaneously select their locations. In the second stage, given the location decisions, the firms simultaneously choose their supplied quantities. The equilibrium of the model is solved by backward induction. It is obtained that at a Nash equilibrium, increasing of firms numbers, markets size asymmetry and potential of markets will be conduce to agglomeration of firms on the large market. The increase in unit transportation costs will be conduce to dispersion of firms.

Key words: spatial oligopoly, location asymmetry, markets sizes asymmetry, Nash equilibrium.

АНОТАЦІЯ
У даній роботі узагальнюється модель просторової дуополії [1] та аналізуються ефекти асиметрії. Розглянуто асиметрії розмірів ринків і розташування фірм. Конкурентна гра складається з двох етапів. На першому етапі фірми одночасно вибирають своє місце розташування. На другому етапі, враховуючи рішення про місце розташування, фірми одночасно вибирають свої обсяги пропозиції. Отримано, що в стані рівноваги Неша, збільшення числа фірм, асиметрії розмірів ринків і потенціалів ринків сприяє агломерації фірм на великому ринку. Зростання транспортних витрат сприяє дисперсії фірм.

Ключові слова: просторова олігополія, асиметрія розташування, асиметрія розмірів ринків, рівновага Неша.

АННОТАЦИЯ
В данной работе обобщается модель пространственной дуополии [1] и анализируются эффекты асимметрии. Рассмотрены асимметрии размеров рынков и местоположения фирм. Конкурентная игра состоит из двух этапов. На первом этапе фирмы одновременно выбирают свое местоположение. На втором этапе, учитывая решения о местоположении, фирмы одновременно выбирают свои объемы предложения. Получено, что в состоянии равновесия Нэша, увеличение числа фирм, асимметрии размеров рынков и потенциалов рынков способствует агломерации фирм на большом рынке. Рост транспортных расходов способствует дисперсии фирм.

Ключевые слова: пространственная олигополия, асимметрия местоположения, асимметрия размеров рынков, равновесие Нэша.

Завантажити статтю (pdf)